Home

   У вересні 2022 р. виповнюється 85 років Валентину Сильвестрову – одному з найвідоміших композиторів України, «Моцарту ХХІ століття», більше того – митцю з дуже чіткою громадянською позицією. Є вираз: «Коли зброя говорить, музи мовчать», але це не про Сильвестрова. Після подій на Майдані у 2004 та 2014 роках, композитор відкрито реагував на це своєю творчістю. Тоді була написана «Молитва за Україну» та пісні «Майдан–2014». Композитор пояснював свою позицію так: «Я все ж таки, як і будь-яка інша творча людина, більше індивідуаліст за своєю природою. Але настає такий момент, коли просто неможливо не вийти. Коли так відверто доводять людей своїми мерзенними діями, притому настільки глобально, виникає таке обурення, що ти буквально втрачаєш розум…»

   Наразі український композитор Сильвестров виїхав до Німеччини, і от що він говорить про ситуацію щодо російського вторгнення: «"Денацифікація", розумієш, і "демілітаризація!" Порядок він [путін – Л.С.] вирушив наводити в чужу країну, не сподобалося йому, бачте, що там своє військо і своя мова. А як має бути?.. Тут же люди гинуть! Що ви робите, чорти кремлівські?»

   В. Сильвестров, представник київської композиторської школи, народився 30 вересня 1937 у Києві, і він є учнем одного з найяскравіших композиторів і педагогів України 1-ї половини ХХ ст. Б. Лятошинського. Сильвестров – один з тих композиторів, чия творчість завжди формує зону підвищеної уваги, зіткнення поглядів. Його музика не разрахована на легке сприйняття, вона потребує зустрічної праці – справжньої співтворчості слухача.

   Після закінчення Київської консерваторії композитор мав у своєму доробку ряд творів, написаних в авангардному стилі. У той час – в середині 1960-х років – таке в СРСР траплялося зрідка. Будь-які новації якщо не забороняли, то всіляко їм перешкоджали.

   Тим часом музична мова Сильвестрова ставала все більш радикальною, а нові твори (такі, як «Містерія» для альтової флейти та ударних, «Спектри» і Третя симфонія «Есхатофонія» для оркестру, «Монодія» для фортепіано з оркестром) були безпосередньо пов'язані з новаторськими стильовими пошуками, які тоді охопили європейську музику. У музичному середовищі Радянського Союзу Сильвестров став одним з лідерів авангарду.

   https://www.youtube.com/watch?v=pVYIc5-f6I0
   В. Сильвестров. Третя симфоіия «Есхатофонія» для оркестру

   У 1970-ті композитор поступово відмовляється від традиційних технік авангарду, орієнтуючись на постмодернізм. П’ята симфонія (В. Сильвестров писав її протягом 1980–82 років) сприймається у творчості митця як підсумок довгого шляху. Загальний характер розгортання цього твору нагадує рух ліричного вірша, який формується течією почуттів, роздумів, спогадів. В цілому П'ята симфонія В. Сильвестрова сприймається як пристрасне слово поета про Всесвіт та про людину в цьому прекрасному світі, якому загрожує небезпека знищення.

   https://www.youtube.com/watch?v=bakdjECOo9A
   В. Сильвестров, Симфония № 5

   У творах 1980-х і подальших років переважають медитативні, споглядальні настрої. Чільне місце займає притаманне постмодернізмові звертання до стилів минулих епох. Ми немов чуємо давно знайому музику – Шопена, Моцарта або Брамса, – в яку вбудований коментар нашого сучасника. У цієї музики немає зовнішньої яскравості, енергійного динамізму, вона інтровертна, не впадає в очі, натомість існує ніби для самої себе.

   https://www.youtube.com/watch?v=SYhvglIa2T0
   В. Сильвестров, Багателі для ф-но

   https://www.youtube.com/watch?v=y55Nr7ec2_E
   В. Сильвестров. Цикл «Тиха музика». «Нічна серенада»

   Після евакуаціі до Берліну Сильвестров написав декілька фортепіанних п‘єс. Власні слова композитора: «…світ разом із мистецтвом зараз так гуркотить, настільки схильний до глобальних ідей і такого нездорового монументалізму, що хочеться просто повернутися в тишу...»

Людмила Скрипнік,
кандидат мистецтвознавства,
голова ЦК «Теорія музики»

No votes yet

Social networks

             

Advertisement

Statistics